Friday 2 August 2013

Yang terdalam

Maafkan aku.

Jika aku mencipta bahagia,
--yang beri beban rindu yang kau tanggung sendiri.
--lalu hancurkan segala.
--dan biarkan kau sendiri.

Jika aku memberi luka,
--yang kau kenang-tangis selalu sebelum lena kau.
--lalu aku biarkan luka itu menjadi anak pertama tak berbapa.
--dan biarkan kau sendiri.

Jika aku tinggalkan rindu,
--yang tak mampu aku ganti dengan cinta aku.
--lalu hilang kata-bayang untuk kau ubati rindu itu.
--dan biarkan kau sendiri.

Jika aku tanamkan harapan,
--yang aku sendiri tak pernah sedari.
--lalu aku biarkan harapan itu jadi haram.
--dan biarkan kau sendiri.

Jika aku tabur beribu janji,
--yang kau pegang dan tunggu sehingga saat ini.
--lalu aku tak penuhi janji yang aku tabur, dulu.
--dan biarkan kau sendiri.

Jika aku mati,
--yang tinggalkan angan-angan kosong si bidadari.
--lalu tinggalkan rindu paling celaka sepanjang hidup kau.
--dan biarkan kau sendiri.

Pernah dulu, tapi dulu. Aku tahu kau takkan lupa. Aku dan kau, cuma kita saat itu. Luah kata dari yang terdalam. Segala yang tersirat jadi tersurat. Pernah aku tuliskan juga buat kau, semalaman berjaga untuk senyumkan kau tika bangkit dari tidur. Kata yang aku tak pernah luah dengan imaginasi cinta;

'Walau tak serupa matahari menerangi bulan.
 Walau tak serupa Romeo dan Juliet.
 Tapi aku yakin,
 Kita sememangnya indah tanpa pepatah dunia,'

Aku pernah tinggalkan satu nota buat kau sebelum kau terjaga dari tidur, dulu;

'Aku tak tahu bila kau dapat rasakan,
 Cinta aku bukan merah lagi.
 Cinta aku seperti orennya matahari.'

Segala rindu lama, yang kau tunggu jadi rindu baru,
Di hari dan waktu yang juga baru,
Untuk bina segala kenangan baru untuk dikenang pada masa depan.
InsyaAllah, panjang umur kita bersua-cinta lagi.

No comments:

Post a Comment